Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Websitebezoekers als middelpunt van jouw website

Websitebezoekers als middelpunt van jouw website

Vind jij het belangrijk dat je meer bezoekers krijgt op je website die actie ondernemen? Ga dan eens na of jouw websitebezoekers centraal staan op jouw website. Ik leg in dit artikel uit waarom het belangrijk is om websitebezoekers centraal te stellen. Daarnaast help ik jou om beter in de schoenen te staan van je bezoekers.

1. Google stelt jouw bezoekers centraal

Zoals je waarschijnlijk al weet zijn zoekmachines, zoals Google, één van de belangrijkste manieren om meer bezoekers te krijgen. Het is dus erg belangrijk dat je Google tevreden houdt, zodat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt. Want vooral Google vindt het ongelofelijk belangrijk dat je websitebezoekers een betere/goede ervaring heeft op jouw website.

1.1 Weet jij hoe gebruiksvriendelijk jouw website op dit moment is?

Zoals ik net al aangaf is het vooral voor Google belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Denk hierbij aan hoe eenvoudig bezoekers kunnen navigeren en of ze snel hun weg kunnen vinden op jouw website. Hoe meer bezoekers snel jouw website verlaten (bouncen) hoe meer strafpunten je krijgt van Google.

Gebruiksvriendelijke website houdt ook in dat je teksten goed leesbaar zijn. Enkele jaren geleden waren vooral zoekwoorden op pagina’s belangrijk om hoger te scoren in Google.

Doordat Google steeds slimmer wordt en juist wilt voorkomen dat website zoekwoorden spammen, wordt het belangrijker dat jouw website gebruiksvriendelijk wordt. Daarom is het veel belangrijker dat teksten op je website aansluiten bij de intentie van de bezoeker en dat hij/zij antwoord vindt op zijn vragen. De truc is, om juist verschillende zoekwoorden te gebruiken voor dezelfde boodschap.

1.2 Zorg voor technisch gemak op jouw website

De inhoud van de website is dus belangrijk, maar ook de technische kant is enorm belangrijk voor Google. Je website moet snel laden zodat de bezoeker niet te lang hoeft te wachten.

Ben jij benieuwd hoe snel jouw website laadt? Maak dan gebruik van GTmentrix en weet binnen enkele ogenblikken hoe snel jouw website is. Is jouw website op dit moment traag? Lees dan ons artikel waarin wij jou uitleggen hoe je de snelheid van jouw website binnen enkele stappen kunt verbeteren.

Daarnaast is het belangrijk dat jouw website responsive is voor ieder device. Met dit soort gemakken zorgt je ervoor dat het voor iedere bezoeker eenvoudig wordt om door jou website heen te gaan. En natuurlijk is Google daar helemaal voor!

1.3 Zorg voor een veilige verbinding

Google vindt het ook belangrijk dat bezoekers surfen naar een veilige website. Als jouw bezoekers gegevens kunnen achter laten en je website is niet beveiligd, kunnen criminele hackers meekijken en de gegevens stelen. Enkele belangrijke gegevens die je niet prijs wilt geven zijn e-mailadressen of zelfs de betaalgegevens van jouw bezoekers.

Zorg ervoor dat je een SSL verbinding hebt gekoppeld aan jouw website. Een SSL verbinding kun je herkennen aan het groene slotje voor de URL in je webbrowser.

Zodra je website verbonden is met een SSL verbinding dan kunnen hackers niet meer meekijken met de gegevensuitwisseling omdat de informatie wordt versleuteld. 

Heb jij een WordPress website en wil je een SSL verbinding koppelen? Download dan de plugin Really Simple SSL en je hebt binnen no-time een gekoppelde SSL verbinding.

2. Voorkom bounce en realiseer meer conversie

Bijna iedere bezoeker beslist in de eerste 10 seconden of hij op jouw website blijft. Het is natuurlijk zonde als je de bezoeker direct weer kwijt bent.

Want dan blijft logischer wijs de conversie uit en ben je weer terug bij af. Als je wilt weten hoe een bezoeker de keuze maakt om op jouw website te blijven, moet je weten hoe hij denkt.

2.1 Leef je volledig in, in jouw bezoekers

Er bestaan verschillende soorten websitebezoekers. Je hebt bezoekers die voornamelijk opzoek zijn naar informatie, bezoekers die jouw product of dienst overwegen en vergelijken met concurrenten en mensen die de keuze hebben gemaakt om jouw product of dienst te willen kopen.

Je moet dus al deze bezoekers binnen 10 seconden overtuigen om op jouw website te blijven hangen. Door je websitebezoekers centraal te stellen, krijg je dat veel makkelijker voor elkaar.

De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is wie zijn jouw websitebezoekers en wat zijn hun behoeftes? Gebruik hiervoor handige hulpmiddelen als Google Analytics of vraag eens rond bij familie of vrienden. Je kunt ook overwegen op een popup te vertonen met een aantal vragen voor jouw websitebezoekers. Mensen vinden het over het algemeen leuk om met jou mee te denken.

Zodra je een beeld hebt van de bezoekers op jouw website, dan is de volgende stap om een oplossing aan te bieden. Als je jouw website opbouwt vanuit die gedachten krijg je meer traffic en uiteindelijk meer conversie.

2.2 Stuur en overtuig jouw websitebezoekers

Nu je dus je bezoekers op jouw website op 1 hebt gezet en weet wat de wensen en behoeftes zijn, kun je daar op inspelen. Dit hoeft niet alleen door antwoord te geven op vragen, maar ook door bezoekers op de juiste manier door jouw website te leiden.

Je kunt bezoekers door jouw website leiden door de ervaring te verbeteren doormiddel van personalisatie. Je toont onderdelen van je website op basis van de informatie die je van de klant hebt ontvangen.

Je kunt ook de mobiele versie van je website een belknop toevoegen zodat de bezoeker direct contact met jou kan opnemen! Of denk aan een introductievideo voor nieuwe bezoekers en een Facebook-like oproep voor terugkerende bezoekers.

Uiteindelijk moet je de bezoekers overhalen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, een product aan te schaffen of om een adviesgesprek aan te gaan.

Ontwikkel dus een overtuigende website, maar vergeet niet om jouw websitebezoekers centraal te stellen. Als je dit vergeet wordt het overtuigen van jouw bezoekers een stuk lastiger.

2.3 Monitoring en testen

Waarschijnlijk ken je nu je bezoekers door en door, maar pas als je website live staat kun je pas echt zien of het werkt. Gebruik Google Analytics of andere tracking tools om te zien hoe bezoekers op je website navigeren en of je uitgedachte plannen werken.

Dit kun je doen door a/b-testing met landingspagina’s. De pagina die het beste converteert zal uiteindelijk standaard op je website terugkomen.

3. Wat wij voor jou kunnen betekenen?

Natuurlijk kunnen wij jou ook helpen waar jouw tijd of kennis ophoudt. Heb je bijvoorbeeld een responsive design nodig of is je website niet gebruikersvriendelijk? Trek aan de bel en wou helpen jou graag verder.  

Betaalbare responsive website in Rotterdam

Wil je meer info over websites?

Een nieuwe website al vanaf
€249,-
Bekijk prijzen

Blijf
op de hoogte

Ontvang aanbiedingen, acties & blijf op de hoogte van recente ontwikkelingen.

Scroll naar top

Afspraak maken bij jou thuis of op kantoor? Maak vandaag nog een gratis afspraak!