Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Veel gemaakte fouten op landingspagina’s

Veel gemaakte fouten op landingspagina's - Blog

​Analyseer jij waar bezoekers op je website terechtkomen? Of ontwikkel je speciale pagina’s om de ‘landing’ zo goed mogelijk te maken of om te testen. Er bestaan veel websites die daar geen rekening mee houden. Daarom geven wij de meest voorkomende fouten met landingspagina’s en wat je beter wel kunt doen.

1. Laat klik en landing aansluiten

De landingspagina is een plek op je website waar iemand terechtkomt vanuit een andere bron op internet. Ze klikken bijvoorbeeld op Facebook op een link. Als de klik en de landingspagina niet overeenkomen is dat verwarrend. Het gevolg hiervan is dat bezoekers niet naar je website komen of niet naar de plek waar jij ze graag naar toe stuurt. Dat wil je natuurlijk niet!

Heb je bezoekers via Google? Zorg er dan voor dat je daadwerkelijk de vragen van bezoekers beantwoordt. Dit kun je verbeteren door een zoekwoordenonderzoek te doen. Zorg er dan ook voor dat je deze zoekwoorden inzet voor je landingspagina’s.

Heb je een landingspagina voor een campagne? Zorg er dan voor dat de advertentie aansluit op de pagina. Je kunt natuurlijk via heel veel manieren bezoekers naar je website krijgen, maar zorg ervoor dat deze allemaal kloppen!

2. Wat wil ik bereiken?

Zorg ervoor dat je in kaart brengt wat het doel is van je landingspagina. Kies een doel en houd je daaraan. Een landingspagina werkt namelijk beter als je je focust op slechts 1 onderwerp en jezelf 1 doelt stelt.

Landingspagina’s zijn het meest geschikt voor conversiedoeleinden. Daarmee kun je bezoekers aanzetten tot actie. Voorbeelden van acties zijn:

  1. Nieuwsbrief inschrijvingen
  2. Aanmeldingen webinar
  3. E-book downloaden
  4. Offerte aanvragen
  5. Product of dienst kopen
  6. Contactformulier invullen

Natuurlijk zijn er nog meer verschillende doelen voor een landingspagina. Zorg ervoor dat je een doel kiest en zet hier volledig op in!

3. Klik hier, meld je aan, schrijf je in

Kom je ook wel eens op websites terecht, waar je geen idee hebt waar je moet kijken of waar je moet klikken? Doordat er overal knoppen, foto’s en links op een klein stukje gevonden? Dit is natuurlijk veel te veel van het goede. Zorg daarom voor zo min mogelijk afleiding en leid de bezoeker door je landingspagina heen hoe jij wilt.

Vroeger klikte we veel meer dan tegenwoordig. Vandaag de dag houden we veel meer van naar beneden scrollen. Doe daar dus je voordeel mee. Houd je landingspagina overzichtelijk met weinig knoppen en zorg ervoor dat je stap voor stap vertelt wat je wilt vertellen.

Is een header en een footer van je website dan verledentijd? Ja en nee. Het is natuurlijk afhankelijk van je doel. Voor conversiedoeleinden is afleiding funest. Zorg voor conversie voor zo weinig mogelijk knoppen en verwijder eventueel de header en de footer.

4. Saaie website met weinig foto’s

Het is nu dus duidelijk dat je landingspagina niet te afleidend mag zijn en gericht moet zijn op slechts 1 doel. Er is natuurlijk ook een ander uiterste.

Sommige website-eigenaren trekken de regels veel te ver door en schrappen de gehele opmaak. Foto’s, video’s of ander beeld op je website kunnen juist ook een boost geven aan een landingspagina.

Mensen zijn van nature nogal visueel ingesteld, maak dan ook gebruik van goede ondersteunende beelden voor je landingspagina. Denk hierbij niet alleen aan foto’s maar ook aan een video of iconen op een opsomming.

5. Maak conversie makkelijk

Nu je een aantal bezoekers ontvangt op je landingspagina wil je graag dat ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een webinar of een offerte. Maak het dus niet te lastig. Verstop de actieknop niet, plaatst de knop duidelijk zichtbaar op je website. Wil je dat een bezoeker een formulier invult? Vraag dan niet te veel.

Hoe meer bezoekers moeten invullen hoe hoger de drempel wordt om daadwerkelijk het formulier in te vullen. Houd het kort en krachtig en pak de conversie.

6. Zo klaar! Nee, helaas niet

Je hebt eindelijk je landingspagina gepubliceerd maar werkt de landingspagina? Hier kom je pas achter zodra je de landingspagina publiceert.

Monitor hoeveel conversie je behaalt en of dit aan je verwachtingen voldoet. Nog beter: ontwikkel een campagne met 2 of 3 landingspagina’s! Kijk welke het beste werk en waarom. Werken met een landingspagina is namelijk een continu proces. Uiteindelijk is het de moeite waard.

7. Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het ontwikkelen van een landingspagina? Of wil je dat wij eens met je meekijken? Geen probleem. Neem dan contact met ons op!

Betaalbare responsive website in Rotterdam

Wil je meer info over websites?

Een nieuwe website al vanaf
€249,-
Bekijk prijzen

Blijf
op de hoogte

Ontvang aanbiedingen, acties & blijf op de hoogte van recente ontwikkelingen.

Scroll naar top

Afspraak maken bij jou thuis of op kantoor? Maak vandaag nog een gratis afspraak!