Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

De ePrivacy Verordening: wat betekent de komst voor jou en jouw website?

De ePrivacy Verordening- wat betekent de komst voor jou en jouw website?

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) bestaat. Ondertussen is de Europese Unie nog steeds bezig met de ePrivacy Verordening (ePV). In de ePV staan onder andere regels voor het gebruiken van cookies, e-mail en andere vormen van elektronische communicatie, bijvoorbeeld: Whatsapp, Facebook en Skype.

Het was ooit de bedoeling om de ePV samen met de AVG in werking te treden. Dit is niet gelukt. De vraag is, wanneer wel? Het is nog niet bekend wanneer de ePV in werking treed.

Over de inhoud van de ePV is nog geen overeenstemming bereikt. Dit gebeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.

In dit artikel wordt het duidelijker wat de status is van deze nieuwe wet en wat er gaat veranderen!

1. Cookies worden gebruiksvriendelijker

Als je tracking- en advertentiecookies wilt plaatsen op jouw website heb je vooraf toestemming nodig. Functionele cookies die noodzakelijk zijn om je website goed te laten werken en privacy vriendelijke analytische cookies heb je geen toestemming nodig. Op dit moment kennen we drie soorten cookies:

  • Technische cookies
    Voor Cookies die geen of weinig inbreuk op de privacy maken, is geen toestemming van de bezoeker nodig. Dit zijn vaak Cookies die een website beter laten werken. 
  • Analytische cookies
    Websites gebruiken analytische Cookies om o.a. bezoekersstatistieken bij te houden. Zo krijgen zij beter inzicht in het functioneren van de website. Analytische Cookies hebben nauwelijks gevolgen voor de privacy.
  • Functionele cookies
    Functionele Cookies zijn nodig om een website beter te laten functioneren. Dit zijn bijvoorbeeld bestanden die bijhouden wat er in een winkelwagentje zit.

Op dit gebied verandert er dus weinig. Er vindt wel een verandering plaatst op het gebied van toestemming geven. De bezoeker heeft niet meer per website toestemming te geven, maar kan dit in één keer regelen vanuit zijn internet browser. De instelling die wordt gekozen is vervolgens bindend voor alle websites. Wel zo handig dus!

Wel gaat dit grote gevolgen hebben voor online advertising. De kans is aanwezig dat weinig mensen kiezen voor het standaard accepteren van third party tracking cookies.

Advertentie en reclame cookies kunnen dan alleen nog worden geplaatst indien de bezoeker specifiek voor jouw website instemt. De cookiewalls en banner zullen gewoon aanwezig blijven.

2. E-mail regels veranderen niet

De regels m.b.t. het versturen van e-mails en nieuwsbrieven per e-mail veranderen niet. Je hebt voor het versturen van een geautomatiseerde e-mail vooraf toestemming nodig (opt-in).

De vereisten voor toestemming staan beschreven in de AVG. Het is belangrijk dat toestemming uitdrukkelijk wordt gegeven en dat de gegeven toestemming net zo eenvoudig in te trekken is.

3. Direct marketing vraag om toestemming

Voor iedere vorm van direct marketing geldt dat je toestemming nodig hebt van de consument.  De contactgegevens van klanten/consumenten mag je nog wel zonder toestemming gebruiken voor direct marketing van soortgelijke producten of diensten.

Hoelang je de opgeslagen gegevens van klanten en prospects mag bewaren voor marketing is nog niet duidelijk. Later wordt hiervoor nog een termijn vastgesteld. De ePV is namelijk nog niet definitief.

4. Telemarketing vereist in de toekomst een opt-in

Op het moment van schrijven is de telemarketing nog een opt-out kanaal. Momenteel is de internetconsulatie gestart met een wetsvoorstel voor het aanpassen van de Telecommunictiewet. De Nederlandse uitvoerende macht wil dat de telemarketing in 2021 een opt-in wordt.

Dit houdt concreet in dat het bel-me-niet-register verdwijnt en dat een telemarketeer alleen nog mag bellen als jij als consument expliciet toestemming hebt gegeven. Meer informatie over de gevolgen kun je hier lezen.

5. Tot slot

Binnen de ePV ligt de nadruk vooral op het verkrijgen van toestemming van de bezoeker/consument. Wil jij weten of jouw cookiebanner en cookiestatement voldoen?

Of wil je weten hoe klanten en prospects volledig geïnformeerd worden op jouw website? Wij houden standaard rekening met de AVG en de toekomstige ePV.

Betaalbare responsive website in Rotterdam

Wil je meer info over websites?

Een nieuwe website al vanaf
€249,-
Bekijk prijzen

Blijf
op de hoogte

Ontvang aanbiedingen, acties & blijf op de hoogte van recente ontwikkelingen.

Scroll naar top

Afspraak maken bij jou thuis of op kantoor? Maak vandaag nog een gratis afspraak!